En nordisk definition  av socialpedagogik har enligt Madsen (2006. s.260) arbetats fram av Socialpedagogiskt nätverk vid Nordiskt forum.

“Socialpedagogik är läran om hur psykologiska, sociala och materiella förhållanden och olika värdeorienteringar främjar eller hindrar individens eller gruppens totala utveckling, växt, livskvalitet och välmåga” 

Enligt Cederlund & Berglund (2017) finns ingen internationell definition. De sammanfattar dock socialpedagogiken på följande sätt:

“Det centrala temat är att den utgår ifrån att förstå människor,  som vanligen är i någon form av utanförskap, och att få dessa, på sina egna villkor,  att ingå i någon form av social gemenskap.”

“Socialpedagogik är ett begrepp som kopplar ihop både lärande och delaktighet och fokuserar på samspelet och interaktionen mellan människor.”

“Socialpedagoger arbetar för att integrera människor i gemenskapen. Det är viktigt att socialpedagogerna är öppna och visar en förståelse för de människor de möter.”

Referenser:
Berglund, S.-A., & Cederlund, C. (2017). Socialpedagogik – pedagogiskt socialt arbete (2:a uppl.).
Liber.Madsen, B. (2006). Socialpedagogik – Integration och inklusion i det moderna samhället (P. Larson, Övers.; 1:2, svensk utgåva). Studentlitteratur.